Sol·licitud de fons europeus per a fomentar la mobilitat verda i reduir els gasos d'efecte d'hivernacle

L’Ajuntament d’Elx sol·licitarà 8,6 milions d’euros a la Unió Europea per a dur a terme un total de sis projectes amb l’objectiu d’avançar en la mobilitat verda.

L’alcalde d’Elx, Carlos González, i la regidora de Mobilitat, Esther Díez han donat a conéixer les línies bàsiques del projecte ‘Elx- Mobilitat Verda’ que el 21 de setembre es va presentar al Consell Social de la ciutat.

L’objectiu que persegueix aquest projecte amb el qual concorrerem a una segona convocatòria dels Fons Next Generation és impulsar mesures que contribuïsquen a descarbonitzar la mobilitat a la nostra ciutat”, ha assenyalat l’alcalde, que ha explicat que “es tracta de reduir l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle i així millorar la qualitat de l’aire i, per tant, la qualitat de vida dels il·licitans i les il·licitanes.

González ha explicat que aquest projecte gira entorn de quatre eixos fonamentals: Millores urbanes i actuacions de conversió en zona de vianants amb la creació de plataformes úniques; millora del transport col·lectiu; generar zones de baixes emissions i potenciar l’ús de la bicicleta.

El regidor ha explicat que el valor total dels projectes presentats ascendeix a 9,5 milions d’euros sense IVA. L’Ajuntament aportarà 2,2 milions que serviran, d’una banda, per a completar els 9,5 milions sense IVA que costa el projecte, i per un altre, per a pagar l’impost ja que la suma total de la inversió ascendisca a 10,8 milions IVA inclòs.

Per part seua, la regidora de Mobilitat ha recordat que en la primera convocatòria d’aquestes ajudes l’Ajuntament va obtindre 4 milions d’euros que es van destinar a la compra d’autobusos elèctrics, a l’electrificació de la planta d’autobusos urbans i a la digitalització del servei.

Esther Díez ha explicat que sis són les propostes que s’inclouen en el projecte ‘Elx- Mobilitat verda’.

La primera proposta és la implantació de zona de baixes emissions a la zona de la ciutat amb més flux de vehicles. Díez ha explicat que s’instal·laran sistemes de control amb cambres i programari que monitoren les dades ambientals i de trànsit. “La creació d’aquestes zones de baixes emissions no implica restringir l’accés de vehicles a aquestes, el monitoratge ens permetrà tindre dades sobre el trànsit i la qualitat de l’aire i sobre la base d’això podrem prendre decisions sobre la base d’una gestió pròpia del segle XXI”.

En segon lloc, està el tancament del primer anell ciclista i l’inici del segon anell.

En tercer lloc, continuem apostant per la conversió en zona de vianants de la ciutat donant continuïtat als treballs de plataforma única afavorint els desplaçaments a peu, ha dit Díez. Aquests carrers es troben en el centre de la ciutat, al Raval i al Raval de Santa Teresa, vies molt estretes que no reuneixen les condicions d’accessibilitat.

D’altra banda, es planteja un important esforç amb l’ampliació del servei de Bici Elx amb la creació de 55 noves estacions. “Volem assegurar que el nostre servei de lloguer públic de bicicletes done cobertura total als diferents barris del municipi i continue consolidant-se com una alternativa de mobilitat en el nostre municipi”, ha apuntat la regidora, que ha afegit que la cinquena proposta se centra en la millora de l’accessibilitat de parades en el transport públic, amb l’actuació prevista sobre el bescanviador central.

Finalment, la sisena proposta se centra en la renovació de la flota d’autobusos elèctrics amb l’adquisició de sis noves unitats.

Tal com ha recordat Esther Díez, està previst que la setmana vinent s’incorporen 17 autobusos híbrids més, “amb la qual cosa, ja tindríem més del 50% de la flota ecològica”.

En definitiva, volem continuar avançant en mobilitat sostenible que és la clau per a fer front a l’emergència climàtica al nostre municipi, on més del 80% de les emissions contaminants provenen del trànsit privat.