Nou bescanviador d'autobusos urbans

La regidora de Mobilitat, Esther Díez, ha presentat el projecte del nou intercanviador d’autobusos, un espai adaptat al present que donarà prioritat a les noves formes de mobilitat sostenible i als vianants i que implica la modernització de tot l’entorn urbanístic.

La presentació l’ha duta a terme al costat de l’arquitecte il·licità Pepe Amorós, d’ARN Arquitectes, empresa encarregada del desenvolupament del projecte, i Juan Luis Coves, responsable tècnic de l’àrea de Mobilitat. Segons ha explicat Díez, l’objectiu és “assegurar l’accessibilitat als usuaris i usuàries del servei de bus i al conjunt de vianants, així com integrar amb criteris verds una infraestructura clau, que permetrà transformar i modernitzar un enclavament cèntric de la ciutat.”

“Actualment són 450 els autobusos que discorren per aquest punt, ja que és l’intercanviador més important de la ciutat i pel qual diàriament circulen milers de persones, la qual cosa genera problemes d’espai per als viatgers i viatgeres i problemes d’accessibilitat general, cosa a la qual se suma el fet que, des del punt de vista urbanístic, l’espai urbanístic ha quedat desfasat i no respon a les necessitats socials i ambientals.”, ha assenyalat l’edil.

El projecte consisteix, segons Díez, en “la reurbanització de tota la replaceta de l’inici del carrer Alfredo Llopis, on actualment es troba la caseta d’autobusos urbans i, a més, en l’ampliació de l’actuació al següent tram del carrer. Un total de 4.650 m² que es prioritzen per als vianants.”

A més, tal com ha apuntat la regidora, “a l’actual replaceta, substituirem les marquesines per noves marquesines amb pèrgola que es disposen a la part central per a guanyar en espai per als usuaris i en espai lliure per als vianants. També es generen set grans zones enjardinades amb vegetació autòctona amb les quals reverdir tot aquest entorn actualment dur.”

“D’altra banda, el següent tram d’Alfredo Llopis, situat a l’encreuament amb els carrers Doctor Caro i Blas Valero, es convertirà en zona de vianants per a acollir l’actual caseta d’autobusos urbans, a la qual els usuaris podran accedir amb major comoditat; els panells d’informació del transport públic i es crearan un aparcament de bicicletes i una nova estació de Bicielx. A més, s’actua a la calçada de Doctor Caro, en el tram entre Reina Victòria i José María Buck, amb una ampliació de les voreres. D’aquesta manera, transformem l’espai urbà en un entorn accessible, sostenible i integrador en la línia de l’estratègia Elx2030.” ha afegit Díez.

Segons l’edil, “aquest projecte és una mostra més de l’aposta de l’Ajuntament per afavorir l’ús de l’autobús urbà, cosa que va aparellat a la introducció d’autobusos híbrids i elèctrics l’any que ve, a la remodelació de les línies i creació d’una nova i al pagament amb mòbil”. A més, la regidora ha recordat que “aquest serà el segon intercanviador que es reforma a la ciutat, després del de l’Hospital General, que va començar a funcionar a finals de 2020”.

“El que pretenem des de la Regidoria de Mobilitat és donar respostes del segle XXI a les necessitats de l’Elx actual. Es tracta d’aconseguir una vertadera transformació urbana sobre la base de criteris socials, ambientals i de mobilitat sostenible. Cal deixar de pensar la mobilitat com alguna cosa estrictament de els cotxes perquè la ciutadania tinga llibertat de triar les maneres de transport que preferisca”; ha conclòs l’edil.

Per part seua, Pepe Amorós ha recordat que “parlem d’un espai urbà que va ser creat l’any 1996 i en el qual des de llavors no s’ha dut a terme cap remodelació de gran importància, una realitat insostenible davant les noves demandes del servei d’autobusos i les pròpies necessitats del conjunt de la ciutadania”.

Sobre el treball, l’arquitecte ha assenyalat que “suposa la primera fase d’un corredor verd que connecta amb el vessant del riu i contribueix a transformar l’entorn en termes d’accessibilitat i sostenibilitat amb una solució en la qual els viatgers i viatgeres del bus guanyen en comoditat i prestacions”.

Al mateix temps, Amorós ha assenyalat que “l’actuació implica també la instal·lació de lluminària eficient i l’ús de paviment elaborat amb material reciclat i fotocatalític, la qual cosa unida a la introducció de vegetació autòctona garanteix la sostenibilitat ambiental del projecte”.

Pressupost i terminis

El projecte, que ha sigut desenvolupat per l’empresa ARN arquitectes, compta amb un pressupost total de 974.736,15€ per a una superfície d’intervenció de més de 4000 m² i es finançarà de manera parcial amb els fons EDUSI. El termini d’execució és de 6 mesos.